Disaster Recovery, czyli jak zapewnić ciągłość działania firmy?

Zaplanuj ciągłość biznesową – korzyści

Odpowiednia optymalizacja ciągłości biznesowej pozwoli określić wszystkie kluczowe procesy, a także ustalić reguły i procedury, mające na celu zapobieganie przestojom w działaniu biznesu, a także zmniejszyć konsekwencje takich przestojów. W erze cyfrowej dane mają olbrzymią wartość dla przedsiębiorstw, dlatego kto nie chciałby się ubezpieczyć przed szkodami wynikającymi z ich utraty.

Identyfikacja krytycznych zasobów biznesowych stanowi podstawę do skonstruowania efektywnego planu odzyskiwania po awarii IT. Stworzenie dokumentacji wskazującej kluczowe systemy, aplikacje, dane oraz zasoby dla organizacji jest niezbędne do zachowania ciągłości biznesowej i stworzenia DRP.

Planowanie ciągłości działania

Planowanie ciągłości działań w Twojej firmie (Disaster Recovery Plan) nie powinno sprowadzać się do zamkniętgo dokumentu, obowiązującego latami. Należy go regularnie aktualizować w miarę pojawiania się nowych zagrożeń oraz zmian w infrastrukturze organizacji. Trzeba również pamiętać, aby każdy nowy pracownik firmy został należycie przeszkolony w zakresie zapewnienia ciągłości działania.

Strata części przychodów, do tego dodatkowe wydatki oznaczają niższe zyski. Ubezpieczenie nie wypłaci równowartości poniesionych strat i nie zastąpi zrażonych klientów. Dlatego DRP (Plan ciągłości działania) jest niezbędny dla każdej dużej i średniej organizacji. Również mniejsze działalności powinny rozważyć podobne rozwiązania w swojej skali.

Ważne aspekty planowania DR: 

Umowy z dostawcami

W ramach planów odzyskiwania po awarii konieczne jest określenie zasad współpracy z dostawcami wszystkich krytycznych systemów komputerowych. Dotyczy to również dostępności odpowiednich specjalistów po stronie partnera.

Bezpieczne przechowywanie danych

Ten aspekt dotyczy zasad przechowywania danych dla firmy, ich archiwizacji i backupu.

Dotyczy to również korzystania z odpowiednich technologii pod względem częstotliwości wykorzystywania danych. Są to dyski twarde, ale także napędy taśmowe i optyczne do mniej używanych danych. Za tym stoją wymagania dotyczące połączenia z odpowiednią przepustowością. Nie bez znaczenia są również możliwości ochrony danych w zapasowym data center oraz dostępność wsparcia technicznego wykwalifikowanego personelu IT.

Technologie

W przypadku lokalizacji awaryjnej należy przygotować miejsce dostosowane do wymagań infrastruktury wyposażonej w systemy chłodzenia, wentylację, zasilanie, dla dostępu do linii o dużej wydajności itp. Oczywiście dostępne są również systemy archiwizacji i oraz rozwiązania wspierające proces przywracania stanu normalnego systemów komputerowych po awarii .

Dzięki temu przyspieszymy cały proces DR. Odpowiednie zasoby zapewniają również wyspecjalizowane w zarządzaniu centrami danych firmy.

Czynnik ludzki

Ten element dotyczy dostępności odpowiedniego personelu.

Wymogiem niezbędnym jest zapewnienie zastępstwa dla kluczowych dla działania firmy pracowników oraz procedur wdrażania tych pracowników:

  • przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, która może być wykorzystywana przez pracowników 
  • łatwe wyszukiwanie informacji przydatnych do odtwarzania systemów
  • opracowanie procesu udostępniania tych informacji między pracownikami i kontrahentami.

Większość z tych problemów można rozwiązać, podpisując umowę z dostawcą usług centrum danych, który może zapewnić właściwe narzędzia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button